tirsdag 25. november 2008

106.*

Salme 106.

.

A. Barnes deler denne salmen opp i tre deler: En kort innledning, v. 1-5. Dernest en lang avdeling med Israels historie og deres forhold til Gud, v. 6-43. Til slutt kommer en kort bønn, v. 44-48. Her skal vi nå tale litt om den midterste delen.

.

-

Salmisten, som er ukjent, bruker eksempler fra Israels lange historie på deres trosforhold til Gud. Det er lærerikt. For det viser at mennesket alltid er synderer og feiler på mange vis, også i livssamfunnet med Gud. Vi må ikke opphøye oss selv og tro vi er bedre på dette området enn andre. Vår gamle syndige natur (”kjødet”) er likt til alle tider. Han tar eksempler fra tre perioder i Israels historie.

.

Egypt.

.

I v. 6-12 gir salmisten en kort oversikt over tiden i Egypt åndelig talt. I v. 6 begynner en lang rekke bekjennelser av synd. Og som Spurgeon sier er det den korteste vei til å få bønnesvar, jfr. v. 4. For det viser et ydmykt sinn som erkjenner sin sanne stilling.

.

Vi har syndet med våre fedre, sier salmisten. Det kan også oversettes: ”som våre fedre” slik både Mowinckel og D. Zwilgmeyer gjør. Vi er altså lik dem og har ikke utviklet oss til det bedre i så måte. Sangeren taler i menighetens navn og gjør seg identisk med dem når han sier ”vi”. Men her passer også vi inn.

.

Vi synder slik når vi følger deres eksempel og har det samme mål for livet som dem. Vårt liv blir slik en fortsettelse av fedrenes liv. De hadde handlet ille og vært ugudelige. Det er en beskrivelse av synden og dagliglivet som mer lignet hedninger enn et Guds folk. Vi har ”mishandlet”, står det i en bibel fra 1699/1738. I den greske Septuaginta er det oversatt slik: Vi har handlet lovløst og begått/gjort urettferdighet. Han finner liksom ikke sterke nok ord for å beskrive det syndige liv som israelittene levde i Egypt. Det behøver ikke være et umoralsk liv med ytre grove synder. Synden bor i hjertet, og de ble nok påvirket av omgivelsene slik vi alle blir. Derfor taler Bibelen om å holde seg uplettet av verden, jfr. Jak. 1, 27 og 1. Johs 2, 15-17.

.

I v. 7 nevner han konkret fedrene i Egypt. De aktet ikke på Guds undergjerninger. Det var et under at folket ble holdt i live under den store trelldommen der. Men det største under i selve Egypt må være påsken og befrielsen fra landet. Det var så utenkt kort tid før. Så grep Gud inn og brukte Moses som sin tjener. Men det skjønte ikke folket seg rett på. Det gikk ikke lang tid før de glemte trelldommen og bare husket kjøttgrytene i dette landet. 2. Mos. 16, 3. Da er ikke takknemligheten for befrielsen stor. Og det var mange nådegjerninger i Egypt, sier han, v. 7.

.

Sangeren fortsetter med de under som skjedde ved Rødehavet. Da var de ennå i landet. Da var folket gjenstridige, står det, og satte seg opp mot Guds plan. Da faraos hær nærmet seg, ble folket grepet av stor frykt og redsel, 2. Mos. 14,10ff. De klaget til Moses og minte han på hva de hadde sagt før de drog ut: La oss være i fred, v. 12. Moses hadde oppmuntret dem og sagt at Herren ville stride for dem. Han hadde tro på Guds makt. Her blir folket minnet om sin synd.

.

Da Gud likevel frelste dem, var det for sitt eget navns skyld. Han elsket folket og var villig til å overse deres klage og vantro. Han berget dem trygt over og viste slik sin makt og sitt velde. Det gjør han ofte. Vi er i samme båt.

.

Herren selv reiser seg og truer havet, dvs. forandrer på naturkreftene for å sette sin plan i verk. V. 9. Underet skjedde og folket kunne gå tørrskodd over. De var frelst og berget fra fienden som hatet dem, v. 10. I tillegg ødela han fienden og lot dem drukne i havet, slik vi også kjenner det fra historien i 2. Mos.

.

Da står det: De trodde på Gud, og takket ham med lovsang.

.

Det er et godt bilde på frelsen og innholdet også i vårt vitnesbyrd.

.

Ørkenvandringen.

.

Dernest kommer et langt avsnitt om Israel i Ørkenen. Også her taler salmisten om Israels mange synder i løpet av de 40 år i Sinai og vandringen nordover. Det er kjente ting fra Mosebøkene. Avsnittet slutter med v. 33 som sier at folket var gjenstridige mot Guds Ånd og Moses talte tankeløst og han også handlet mot Guds vilje. 4. mos. 20. 10ff. Den syndige natur og lyst sitter altså i både folket og lederne – og det samme skjer den dag i dag. Vi er av samme ætt.

.

Kana’an.

.

I den første perioden i det nye landet får vi mange vitnesbyrd om folket som syndet mot Gud. Det er flere henvisninger til Dommerboka. Når vi ser slik på Israels historie, er det i grunnen et under at Herren hadde tålmodighet med dem i lange, lange tider. Men det viser hans trofasthet og langmodighet med oss. Og er vi egentlig bedre i vår tid? Må vi ikke stille oss inn under Guds klare lys og la han fortelle oss våre feil og mangler, slik han gjorde flere ganger i Bibelen.

.

Salmen avsluttes med bønn. Den bør vi alle be. Vers 47 samler bønnen slik: Frels oss, Herre vår Gud. Det er folkets behov til alle tider. Nå ber vi for vårt eget folk og for alle hedninger utover verden. La din frelse bli oss alle til del.

Amen.

Ingen kommentarer: