onsdag 19. november 2008

140.*

Salme 140, 8.


David hadde mange fiender og stred ofte mot dem. Da er han i bønn om herrens hjelp. Gud måp fri ham ut fra de onde menneskene, v. 2ff. Hvordan skal han seire i en slik kamp, har han kraft og makt nok til det?

.

Slik er også vårt liv en kamp. Vi har også fiender. Det kan være inne i oss selv, vårt eget kjød som ofte plager en kristen. Eller det er mennesker av ulik slag som går til angrep på oss. Og bak alt det onde i denne verden står Ondskapens fyrste, den gamle slangen fra Paradis. Vi blir aldri fri Satans angrep her i tiden.

.

Da er spørsmålet: Hvordan skal jeg bestå? Har jeg noen som kan berge meg i alt som møter oss her?

.

Da svarer David så fint: Herre, du er min frelses styrke, v. 8. I NO-78 står det slik: Min sterke frelser. Og han legger til: Det er Israels Gud som er det. Her bruker ikke David det vanlige ordet for Gud, som f. eks. står i skapelsesberetningen. Herre Gud heter på grunnteksten Jahve Adonai, og begge oversettes til vanlig med Herren. Og det står heller ikke ”Israels Gud” som både NO-30 og NB-88 har. Jahve er Israels Gud, og der har man nok føyd det til.

.

Nå kan vi si med rette: Herren Jesus er vår frelses styrke. Det er hos ham vi har kraften og frelsen. Uten ham er vi ingen ting. Men hos ham er vi på den seirende side.

.

Han dekker mitt hode når kampen raser, sier David. Hodet er et svakt punkt på kroppen på samme måte som hjertet. Derfor var det viktig å berge hodet i kampen. Vi har også ømme punkt der vi lettere kan tape. – Her ser vi hjelpen: Jesus vil dekke oss på de aller svakeste punkt i vårt liv. Og da er det han som vinner seier.

Amen.

.

Ingen kommentarer: